Edwin bij Ons Tweede Thuis: “We focussen op wat wél kan…”

7 april 2020

De publicatie die we vanuit het BouwRegieNetwerk hebben geplaatst waarin we oproepen om de bouw tijdens corona in beweging te houden levert veel reacties op. Hoe gaan we verder in deze onzekere tijden? Het BouwRegieNetwerk interviewde Edwin van der Werff over zijn werkzaamheden bij Ons Tweede Thuis. Hij vertelt dat de organisatie uiteraard primair momenteel erg druk bezig is met zaken die direct te maken hebben met de aanpak van de coronacrisis. Echter dat neemt niet weg dat hier ook bewust projecten worden voorbereid en geïnitieerd zodat het vastgoed op termijn de zorg optimaal kan blijven faciliteren.

DOOR: REDACTIE BOUWREGIENETWERK

“Laat duidelijk zijn dat de organisatie uiteraard primair momenteel erg druk bezig is met zaken die direct te maken hebben met de aanpak van de coronacrisis. Denk aan het beschermen van cliënten en personeel maar ook aan het verspreiden van artikelen zoals mondkapjes en beschermende kleding, inrichten van extra zorgbedden en communicatie met familie en de regionale zorgpartijen. Vastgoed gerelateerde projecten zijn wat dat betreft niet top of mind. Dat neemt niet weg dat hier ook bewust projecten worden voorbereid en geïnitieerd zodat het vastgoed op termijn de zorg optimaal kan blijven faciliteren.

In de eerste plaats worden diverse dagbestedingsruimtes ineens niet meer gebruikt. Dat creëert daar ineens ruimte wat betekent dat we bijvoorbeeld nu onderhoudsprojecten kunnen uitvoeren die straks -als de situatie weer wat genormaliseerd is- niet andermaal voor de gebruikelijke overlast gaan zorgen. Het verdient dus sterk aanbeveling om met opdrachtgevers en opdrachtnemers te kijken welke projecten we nu versneld kunnen uitvoeren omdat andere projecten juist nu niet meer kunnen plaatsvinden. Daarvoor heb je uiteraard wel een goed overzicht nodig van de totale projectagenda. Je beperkt zo, door slim te schuiven, samen veel schade en overlast.

“We gaan ook door met planontwikkelingen. Dit houdt van nature al veel en langdurige voorbereiding in met gemeenten, provincies en andere partijen. Daarom is het verstandig om die pijplijn samen nu goed op stoom te houden zodat we in deze tijd een voorsprong kunnen creëren waar we straks profijt van hebben.”

Competities en selecties organiseren we noodgedwongen natuurlijk ook anders. Met elkaar face-to-face in een ruimte zitten, is er nu niet bij. Dat gaat allemaal online met video conferenties en dergelijke. We dachten dat dat lastig zou zijn, vooral rond creatieve zaken zoals praten over kleuren en materialen voor het interieur ontwerp. Maar ook dat gaat tot nu toe wonderbaarlijk goed: over en weer zijn we écht van mening dat we de interactie goed georganiseerd krijgen. We blijken anders te communiceren. Normaal gesproken zie je aan non-verbale communicatie hoe iemand in de wedstrijd zit. Dat signaal mis je nu uiteraard soms. Het is daarom belangrijk daar extra attent op te zijn en elkaar meer dan gebruikelijk op te letten wat mensen juist niet vragen. Het lijkt erop dat we daardoor uiteindelijk zelfs beter communiceren.Er kan dus nog veel: sommige mensen hebben ineens juist extra tijd, zijn beter bereikbaar en reageren daarom vlotter. Daarmee gaat overleg ook efficiënter en -zoals ik al eerder zei- we blijken elkaar betere vragen dan voorheen te stellen. Als we zo blijven samenwerken, kunnen we talloze projecten laten doorgaan en minstens zo goed als gebruikelijk. Ook weten we nu al dat we door de lessen die we nu leren na de crisis anders en beter kunnen gaan samenwerken dan altijd gedacht”.

Vragen: stel ze direct aan Edwin via e-mail edwin.vanderwerff@buildingfortomorrow.nl  of telefonisch 06 46 21 72 46

Voor de volledige tekst en meer interviews: https://www.bouwregienetwerk.nl

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn